اخبار بین المللی
شماره: 150
1390/08/20 - 09:14
سلول های بنیادی می توانند با بیماری های ژنتیکی مبارزه کنند

استفاده از تکنولوژی ژنتیکی برای حذف دقیق جهش های ژنتیکی گام مهمی در جهت توسعه خصوصی سازی سلول های بنیادی است که ممکن است برای درمان بیماری های انسان مناسب باشد.

به گزارش بنیان به نقل از  BBC News ، تحقیقات برای اولین بار تکنولوژی سلول های بنیادی و ژن درمانی دقیق را با هم ترکیب کرده است.

تحقیقات جدید این دو رشته را با هم یکی کرده است به این معنی که بیماران مبتلا به یک بیماری ژنتیکی روزی خواهند توانست با سلول های خودشان درمان شوند.

دراین مطالعه محققان از سلول های افراد مبتلا به یک بیماری ژنتیکی کبد برای تولید یک نوع از سلول های بنیادی به نام سلول های بنیادی پرتوان القایی (iPSC) که توانایی تبدیل به انواع دیگر سلول ها از جمله سلول های کبدی را دارند، استفاده کردند.

این سلول های بنیادی برای درمان بیماری مناسب نبودند، زیرا آنها هنوز حامل جهش های ژنتیکی بودند که باعث ایجاد بیماری شده بود.

بنابراین، محققان با استفاده ازتکنولوژی ژنتیکی  ژنوم را هدف قرار داده و توالی ژنتیکی حامل جهش را حذف و با توالی عملکردی جایگزین کردند. سلول های بنیادی حاصل به سلول های کبدی رشد داده شده و درهر دو مدل آزمایشگاهی و حیوانی آزمایش شدند. نتایج این بررسی نشان داد که آنها مانند سلول های کبدی سالم رفتار می کنند.

این نتایج همچنین راه های غلبه بر برخی از موانع را که در گذشته تحقیقات سلول های بنیادی با آن مواجه بود نشان می دهد.

این تکنولوژی جدید وپیچیده درمراحل اولیه توسعه است، با این حال  تحقیقات قابل توجه بیشتری قبل از استفاده در مطالعات بالینی در انسان مورد نیاز است.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved